Saturday 7 January 2012

Eenden en zwaluwen

Wie wist er dat bij windkracht 8 alleen nog eenden en zwaluwen vliegen? Vandaag in New Plymouth blijven ook zij dus aan de grond. Het is beesten weer. Er is een palmboom op mijn oprit gewaait. Ik had een paar prachtige planten in potten op mijn terras gezet. De eerste twee kwamen al om door een gebrek aan aandacht.  En vandaag overleed de derde, een prachtig citrus boompje, de stok om hem te steunen  is bij een windvlaag in tweeen gebroken. Ook is een reuzen pot met een klein plantje en 50 liter potgrond om gewaaid. Alle citroenen zijn van de boom geblazen.

Ik was van plan vandaag een rondje om de vulkaan te fietsen. Ik denk dat ik normaal ook niet de lafste ben als het weer een beetje tegen zit. Maar vandaag beland je bij een beetje windvlaag in de berm. Dus blijf ik binnen.

In het noorden van nieuw zeeland ligt al maanden containerschip Rena op een koraal rif. Eerste lekte de stook olie in zee. Toen is voorzichtig begonnen container voor container de last eraf te halen. Ze waren goed op weg. Maar helaas. Dit weekend is bij golven van 8 meter het schip in tweeen gebroken en nu drijft de zee vol met melk poeder en hout.  December was sowieso een maand van records. New Plymouth kreeg de meeste regen ooit binnen een maand. Gemiddeld zo'n 9 keer zo veel regen als normaal in december. Het maximum was een meter water.

Maar het was zeker niet allemaal ellende sinds mijn laatste post! Met kerst was ik met mijn MTB in de Bay of Plenty. Met veel strand. En tweede kerst dag was ik bij Lake Taupo.Het Y2K pad moet een van de mooiste MTB routes van NZ zijn en ik kan bevestigen dat het er mooi bij ligt:  

 
Oud en nieuw was een beetje chauvinistisch. Maar wel erg gezellig! Nanne was ooit mijn doegroep papa in Enschede. Hij is met zijn vriendin Madelon ook in Oktober naar Nieuw Zeeland verhuisd. Dus waren wij met zijn drien, zonder oliebollen of champagne maar met de geur van zwavel van de dampende bodem in Rotorua. Een bizarre geothermische actieve plek, het lijkt alsof elke moment de bodem open kan scheuren en bedolven kan worden onder een lave stroom.


Tot slot nog iets raars! Ook bij mooi weer lijken de stranden hier altijd leeg. Ik dacht eerst dat kiwi's niet van strand houden. Maar daar ligt het denk ik niet aan. Ik denk dat er is iets anders aan de hand is...  Nieuw Zeeland heeft 16 000 km kust. Per inwoner is dat 4m. Nederland heeft 451 km kust. Dat is per inwonder 2.8 cm. En dan tellen we de Duitsers nog niet mee...

2 comments:

  1. Hey die Jiritje,

    beste wensen nog voor 2012 ! Ben zelf net terug uit Ethiopië, denk dat die Simi Mountains wel iets voor je zijn.

    Hoop regen een beetje afgelopen, anders kom even langs op een portie zone stralen en traangas kogels :)

    Mark

    ReplyDelete
  2. Wij komen wel helpen om dat strand vol te krijgen! Reserveer jij vast een plekje met parasol zo begin 2014?:-)

    ReplyDelete