Saturday 14 January 2012

25 februari

Mount Egmont / Tarakani heeft een hoogte van 2518m. Het is een van de meest symmetrische, slapende vulkanen ter wereld. Hij lijkt erg op Mount Fuji, daarom is ie tijdens de opnames van "The Last Samurai" gebruikt. 

De Nieuw Zeelanders lijken een beetje te worstelen met de naam van deze berg. De lokale Maori bevolking gaven de berg de naam Taranaki. Toen kapitein James Cook in de 18e eeuw op bezoek was, leek hem Mount Egmont een betere naam. Ondertussen erkent men in Nieuw Zeeland steeds vaker het Maori verleden van het land. In de omgeving van New Plymouth gebruikt men steeds vaker de naam Taranaki. Officieel is het niet duidelijk, op de meest borden staat Mt Egmont / Taranaki. De locals noemen de berg gewoon "The Mountain". Het is dan ook de enige.


Maar goed, deze semantiek is toch niet het enige belangrijke. Uniek door de aanwezigheid van Taranaki is dat je hier binnen een dag kunt surfen op de Tasman Sea, en kunt skien op The Mountain.  Ik kan het zelf niet helemaal beoordelen, maar heb de indruk dat het surfen langs "Surf Highway" wel wat meer world class is dan het skien op "The Snowfield".  


Maar de locals zijn behoorlijk tevreden met het hebben van keus en mijn collega op de fabriek skiet in de winter 2x per week, dus het moet wel iets hebben.

Toch ben ik zelf als buitensporter ook wel op zoek naar een alternatieve uitdaging. En ik denk dat ik deze gevonden heb! Het moet mogelijk moet zijn op eigen kracht, binnen een dag, van het strand naar de top van de berg te gaan. En weer terug. En dit ben ik dan ook van plan op 25 februari te gaan doen.

Het zal beginnen bij East End Beach vlak bij mijn huis. Vandaar is het ongeveer 30 km en 1000 hoogte meter fietsen naar het North Egmont Visitor Center (950m). Daar laat ik mijn fiets achter, en gaat het te voet verder. De beklimming naar de top is geen eenvoudige wandeling,  maar bij goede omstandigheden kan het door de meeste mensen gedaan worden. De borden geven 8-10 uur aan voor de tocht van het visitors center naar de top en weer terug. En dat ga ik dus ook doen. En vervolgens spring ik weer op de fiets en daal ik af naar het strand.

Om het een beetje spannend te houden heb ik mijzelf een doel gesteld. Een tijd, natuurlijk. Op 25 februari ga ik binnen 6 uur van het strand naar de top van The Mountain en weer terug. Gaat dat lukken?

1 comment: