Sunday 27 April 2014

Thailand

Iedere klimmer moet een keer in Thailand zijn geweest. En met 12 uur vliegen vanaf New Plymouth is het dichtbij. Voor Nieuw Zeelandse begrippen dan. Als klim vriend Chris vertelt dat hij een ticket heeft geboekt is mijn beslissing gemaakt. Chris' maand vakantie kan ik niet vinden, maar 10 dagen zit er zeker in!

De heen reis gaat niet goed. Ik ben slachtoffer van het beruchte weer in New Plymouth. Het vliegtuig naar Auckland gaat niet. Ik overweeg te rijden maar dat wordt te gek. Air NZ boekt me op een alternatieve vlucht, maar daar gaat het een en ander fout. Uiteindelijk ben ik 55 uur later in Thailand. Uit frustratie over de verloren tijd neem ik 3 uur een taxi om bij de rotsen te komen. Een uitspatting die je je in Thailand voor 50 euro nog een keer kunt permitteren.

Over water kom ik dan aan op Tonsai Beach, en de rotsen eromheen. Het uitzicht is gelijk prima:


Het klimmen speelt zich ook voor een deel van het strand af. Je kunt ook een stukje de jungle inwandelen, of naar een andere strand gaan. Alles te voet. De zon alles bepalend. Die moet je vermijden. De temperatuur overdag was 36 graden in Tonsai. Dan in de schaduw klimmen vraagt al veel motivatie. Maar de prachtige rotsen en uitzichten vergoeden veel.

 
Buiten het klimmen in Tonsai speelt het leven zich af vooral af bij de strand hutten. Uit ontbijt met veel fruit, lunchen en avond eten met rijst die vaak behoorlijk pittig kan zijn maar wel superb lekker en uiternmate betaalbaar. Ook aan een biertje na het klimmen is makkelijk te komen of andere middelen om de geest te misleiden als dat gewenst is. Chris en ik slapen in het meest simpele hutje op Tonsai denk ik, we hebben allebei een betonnen bunker met een fan die 12 uur per dag werkt. Maar als je er alleen slaapt is dat prima. We hebben maar een wekker nodig want die hoor je in allebei de hutten.
 
We klimmen vooral. Op de rust dag gaan we nog een een dorp in. Met de boot, 45 minuten dat wel. De boot hapert een tijd maar wordt kundig gerepareerd door onze kapitein.
 
 
De absolute must in Thailand is tot slot DWS. Deep water solo. Klimmen zonder touw en dan vallen in het water. Ik kan jullie vertellen dat het spannend is. 5 meter gaat wel, maar boven de 10 is al vrij snel heel spannend. Op de foto hieronder onze locale klim maat Alan, een meter of 12 hoog denk ik. Ik ben ook wel tot daar gekomen. Maar toen weer naar beneden gegaan. Klimmend. Want dat was allemaal toch wat spannend.!
 
 
Na zeven dagen Thailand moest ik weer terug. Dat ging soepel. En gelukkig eerst nog 5 dagen luxe vakantie met Tennille voor dat het werk weer begint. Daarover snel meer.


1 comment:

  1. Wow! en twaalf uur is idd te doen:-) In die tijd zit je trouwens ook in Santiago, Chili...

    ReplyDelete