Thursday 6 June 2013

Bay of Islands

Het ontbrekende stukje van mijn noorder eiland was al een tijd de Bay of Islands. Meer dan 7 uur rijden van New Plymouth. Geen makkelijk doel voor een weekend. Maar. Afgelopen weekend was het laatste lange weekend in 5 maanden. Mijn vakantie dagen zijn op. En er waren net nieuwe banden op de Subaru...Ik moest gaan! Met de camping gids van NZ op zoek naar een klein avontuur.

Zaterdag een lange rit. Ik kom in de nacht aan in de buurt van de camping. Al een half uur geen auto gezien. Toch okay? Dan een bordje. Maar de beloofde verharde weg is onverhard.  Ik zet even door en even later toch dan de camping. Er is niemand maar ik vind een zoete plek voor de tent. Een lange heerlijke slaap. De volgende ochtend een prima uitzicht.


Eigenlijk doet de foto nog wat tekort. Ik trek mijn hardloopschoenen aan en ren 90 minuten langs de kust. Een prachtige baai, 2 zeil boten in zicht. Dat is de manier om de Bay of Islands te ontdekken. Binnenkort zit ik ook op een boot!

De rest van de reis valt wat tegen. Ik kom in de echte Bay of Islands maar het is erg commercieel. Er is zelfs een wedstrijd met powerboats. De kiwis kijken vanaf het strand. Met een BBQ en bier. Misschien ook niet slecht. Maar niet wat ik zocht.

Op de weg terug ga ik nog langs de enige raffinaderij van NZ. 5 jaar geleden keek ik daar niet naar om. maar nu ga ik vrijwillig langs. De interesse verandert toch als je er meer bij betrokken bent. Ik ben onder de indruk. Een vriendelijk ontvangst.  Een prive film van een half uur. Een paar dagen later kan ik het nog bijna woord voor woord navertellen.  Nu snap ik olie en gas op dit eiland. Ben ik nu echt een "fossiel brandstof" ingenieur?

1 comment:

  1. jeuh... heel veel nieuwe posts ineens! Gaaf hoor Jiri, mooi dat je zoveel hebt kunnen zien. Al kan ik me van Sri Lanka herinneren dat al t bezoek wel lastig plannen is met werk en een leventje hebben daar. xx

    ReplyDelete