Tuesday 27 November 2012

Glow worm caves

Het grootste misverstand over de Waitomo glow worm caves is de naam. Misschien is misverstand niet het beste woord. Ze liegen. Het zijn namelijk helemaal geen glow worms. Het zijn maden. Maar dat schrikt mensen af,  daarom zijn ze gepromoveerd to glowworms. Er is een industrie omheen ontstaan, inclusief  de verkoop van blauwe pluche wormen, waarvan de bips licht geeft als je er in knijpt.

Ik was al een aantal keren langs de caves gereden, ze liggen tussen New Plymouth en Auckland dus je komt er nogal vaak langs. En er zijn nogal grote toeristische borden. Het is niet te missen en dus typisch iets waar je niet heen gaat. Je hebt er caving. Iets waar ik als klimmer al jaren op neer kijk. Of varen door de grotten in een boot met allemaal toeristen. Ik denk dat dat bij mij nog na een boot tocht voor bejaarden over de Donau komt.  Het staat ook nog in de top 20 van de must do's in Nieuw Zeeland.

Op een winterdag was het dan toch zo ver. We gingen de grotten in. In ieder geval de garantie dat daar beneden niet veel anders is bij zon of regen.

En ik moet zeggen, het was leuk. En spannend! Hier het begin van de tocht. Je abseilt de grot in. Best wel krap, je past er net in.  Je gebruikt ook een ander tool dan bij het klim abseilen, dus dat kan ik nu ook. Je hebt een wet suit aan. Want het is er nat. En je hebt een hoofdlamp op. Want het is er donker...


In de grot is het eerst alleen donker. We lopen een paar honderd meter en springen dan in het water. Dan is het ook koud. We drijven wat rond op ronde banden. Nemen de tijd voor een foto met de groep. Op de achtergrond zie je de glow worms. Een beetje toeristisch is het wel.


Hierna lopen we nog een uur of twee door het water. Het is er vrij groot. We zwemmen wat en we kruipen door wat krappe spleten. Een klein meisje krijgt het behoorlijk koud en dat snap ik wel. Het verbaasd me dat dit kan voor een commerciele tocht. Hoe kom je hier uit in geval van nood? Maar dit is Nieuw Zeeland. Van Kiwi's mag toch net wat meer. 

Tot slot het einde. We kruipen het complex weer uit. Zo'n 5 uur later. Het is fijn om dag licht te zien.

1 comment:

  1. Ik moet altijd meteen plassen zodra ik een pak aan trek waarin dat niet zo makkelijk gaat. Datzelfde heb ik zodra er een file begint of als de lift hapert trouwens:-)

    ReplyDelete